Asma Allah

Wednesday, May 26, 2010

Lorong-lorong yg Ku Lalu V

Episod V: Laqad Ja Akum

"Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan melainkan Dia. Hanya kpd Nya aku berserah diri, dan Dia lah Tuhan yang memiliki Arasy Yg Agung."
Pertama kali aku jmp ayat ni, rs bagai tenang sgt..apa yg ingin Dia sampaikan pd ku? Dia bagaikan dtg kepada ku sedikit demi sedikit. sehingga hati ni bagaikan berpaut hanya pd Nya. Dia bagai Tahu aku keseorangan di kota ini, menghadapi masalah utk selamatkan adikku.

tiba2 mindaku mengimbau kenangan lama b'sama seorang sahabat ms di kampus beberapa tahun dahulu. Orang yg m'jadi asbab utk aku berubah dari seorang yg KOSONG tak mengenal Tuhan kpd seorang yg mula ingin mencari Pemilik Agung seluruh alam cakerawala, Pemilik Dunia & Akhirat..
dia Allah hantar kpd ku utk mengubah hati ni supaya cinta kpd Nya.
kwn ku ni tak bnyak berlisan ttg agama kpd ku, tp akhlak nya yg m'dakwah aku.

"K, kt grup sekali ye buat final paper project ni." sedang aku masih mamai dgn tugasan yg baru je diberikan oleh pensyarah, t'dgar 1 suara menyapa ku dari belakang. aku kaget. masih dlm confuse. baru je nk melabuhkan punggung pd krusi di dewan kuliah, lecturer dh nk kuar. aku terlewat masuk kelas lg rupanya pg ni.
"Ok. nnt nak start project miskol2 eh"
ni lah bibit2 permulaan persahabatan ku dgn B.

dari sehari ke sehari kami makin rapat.B diam je org nya, pemalu dan jarang b'cakap klu dlm kelas. tp klu b'jalan ber2 dgn aku pok pek pok pek mulut nya bercerita itu ini..aku bg nasi tambah je dia gelak.. dlm hati aku rs heran gak, ntah ape la yg buat dia ni suka kwn gan aku.walhal kami mcm langit dgn bumi, sorang pijak semut tak mati, sorang lg baik sikit je dari antu.

dlm diam aku memerhati. bnyak yg aku heran bila kwn gan B. dia malu nk b'jalan dpn org laki. aku tak faham2 apa yg dia malu kan, walhal bkn tak pakai baju. klu solat lak, start solat sama je aku gan dia, tp nk tunggu dia siap solat, boleh naik kematu punggung ku duk tunggu kat luar surau. entah apa la yg dibaca nya lama sgt aku pun tak tahu. setau aku tunduk bangun x smpai 5 minit settle la. kat tgn nya bersarung kat kaki nya bersarung, tak pernah lalai wlu sekali. aku rimas kot nk pakai bnyk2 lapis pakaian ni. panas.dia dgar lagu nasyid. kadang2 pening gak kepala aku dgar nasyid ni, x brape nk masuk ke hati la lirik nya. kan best lagi lagu Enya ke Celine Dion ke..

sekali kwn aku ke toilet. aku tertarik tgok tudung2 yg dilipat kemas dlm almari kwn ku. nmpak manis jgk kwn aku pakai tudung2 ni. aku amik sehelai dan mengenakan pd kepala, eh, ok je aku pakai tudung besar ni..nmpak mcm ustazah la plak.hehehe..aku t'gelak sorang2.demam ke ape ni tetiba je tertarik gan tudung labuh kwn aku.

tp sape sangka, 3 tahun yg aku jalani di kampus, segala2 nya adalah haluan yg Dia bw supaya hati aku terdorong ke arah nya.
dan sape sangka apa yg aku lihat pd diri kwn ku B ada pd aku skrg. rasa malu bila bertembung dgn org lelaki, hny Allah je Tahu, klu blh nk tunduk muka smpai tersembam kat bumi. rs malu klu sedikit auratku terdedah. rasa indah dpt berteleku di tikar smayang sorang2 diri..klu dulu aku tak kenal Tahajjud, Dhuha..tp skrg aku sudah mampu merintih seorang diri kpd Nya.
Nikmat ni tak mampu aku gambarkan kpd sesiapa, hanya Allah yg tahu nikmat mencintai Nya.
klu dulu aku seorang yg terdedah, seboleh2 skrg aku nk dihijab.

Besar nya Kuasa Mu Tuhan.
Terima kasih kerna sudi menerima ku sbg hamba Mu..



No comments: