Asma Allah

Thursday, May 27, 2010

Lorong-lorong yg Ku Lalu-Ending

Episod Akhir: Apa yg ingin ku sampai kan

Proses pemulihan itu bukan sekejap.Utk aku hidup stabil bukan aku dpt sekelip mata.utk aku celik mata pd waktu pagi & pejam mata pd waktu mlm tanpa 1 mslh pun bukan senang..utk aku dpt idup tenang spt skrg pun bukan amik masa sehari dua je proses nya.
pengalaman yg dilalui itu mengajarku erti hidup, mengajarku melihat hitam putih dunia ni..dan mengajarku utk menghargai Nya..
ada seorang kwn yg m'beri nasihat bgmn utk aku handle suatu masalah besar m'jadi kecil dan menghadapi nya dgn tenang & cool, 'buat mana yg mampu je jgn cuba nk jd hero..yg lain Allah akan selesai kan.' sdikit demi sdikit aku belajar bgmn nk sorting problem yg datang guna akal bukan guna emosi semata2.
Kisah ini bagaikan 1 memori yg terpahat kukuh dlm ingatan ku..
aku berjalan melangkah kan kaki menyusuri jalan2 di depan ku..
begitu ramai org di sekelilingku..
aku hanya senyum..indahnya kehidupan ini.

adikku yg pernah terjerumus dlm lembah maut itu skarang ini sudah berjaya mengubah diri & kehidupannya ke arah kehidupan normal. Allah itu Maha Pengasih Maha Penyayang. dia juga sudah dihadiahkan seorang teman hidup utk sama2 jatuh dan bangun dgn nya.dia sudah mampu bertudung menutup aurat, dan dah berjaya menjalankan tanggungjawab utk sujud kpd Penciptanya. Alhamdulillah.

Jadi bila ada lg kwn2 di sekelilingku yg t'amat degil, keras hati dan b'lagak sombong dgn Allah, x solat, x b'tudung, ada skit masalah pun dh nak merungut, ada skit poblem pun dah putus asa,
come on. ke mana hilang kekuatan mu wahai insan?
disamping ku ada sorang hamba Allah yg bertali-arus diuji dgn ujian2 yg berat, tp dia mampu bangun dan keluar dari smua tu.malah mampu menurut perintah Allah dan akur sujud pd Nya.

jd, boleh kah kita org normal bg excuse lg pd Allah?

knp kita org yg dpt memiliki kehidupan yg begitu tenang,mewah dan senang masih memberikan alasan ttg aurat, masih memandang remeh ttg solat, masih ber 'argue' bila dpt sdikit masalah? cpat tension dan putus-asa, mudah merungut2..

Ini lah yg ingin aku sampai kan.

jadi, janganlah cepat mengeluh dgn masalah2 kecil,
syukurlah apa yg ada pada diri kita sekarang,
blajar lah utk bersyukur pd Nya..
Buka lah mata hati mu utk melihat Dia..
yakin lah Dia amat menyayangi kita.
janganlah terus hidup leka.
janganlah tunggu Dia bagi ujian baru nat terngadah.

sebab, Allah je Tahu, sakit nya bila diuji..
janganlah tunggu ujian baru nk t'sedar,
sbb, sakit nya bila diuji..

semoga sedikit perkongsian ini dpt dijadikan muhasabah utk diri ku dan sesiapa sj yg m'baca coretan ku ini.

Assalamu'alaikumwarahmatullahiwabarakatuh...

No comments: