Asma Allah

Wednesday, May 26, 2010

Cerpen : Lorong-lorong yg Ku Lalu

Ku mulakan tulisan ini dgn kalimah suci Bismillaahirrahmaanirrahim.
Dengan nama Allah yg Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Episod 1; Kawan

"K, dia dah tinggalkan aku.aku rs bgai nk gila.aku dh xnak idup lg.aku rs idup aku dh b'akhir.aku nk bunuh diri.aku xkira.biar aku mati dr idup tanpa dia."

Astaghfirullaahalazim..aku beristighfar dlm hati.t'kejut dgn p'kataan 'bunuh diri',, tak cium bau syurga org yg bunuh diri! Ya Allah,knp hamba Mu ini bgitu dangkal & bodoh? krn seorang lelaki dia nk bunuh diri. lelaki tu kah yg bg dia nyawa selama ni? aku merintih dlm hati. benakku bagai dihimpit beban yg berat. aku terhimpit, nk selamat kan nyawa seorang kawan atau nk myelamatkan diri aku sendiri dari t'jerumus ke dlm masalah ini.

"Jgn mcm tu R..Allah punya la syg ko, nape ko nk bunuh diri? biarlah jantan keparat tu pergi. org mcm tu tak layak utk m'dpt kasih syg ko. ko layak org yg jauh lebih baik. Yakin lah, Allah itu Maha Penyayang, Dia akn temukan ko dgn lelaki yg jauh lebih baik"
aku memilih utk m'bantu, iaitu spt selalu nya, 1001 simpati akan memenangi debat dgn 'JANGAN' pd kata akal.
aku bukan apa, aku cuma sudah fobia dgn 'MASALAH'..

Aku menemani kwn ku beberapa minggu.mengajar dia utk sujud pd Tuhan.. dan menghadiahkannya senaskah Al-Qur'an..tekun dia solat & bc Qur'an..aku faham, bila susah, sejahil2 manusia akan akur gak yg dia hanya ada Tuhan, sbb fitrah seorang hamba adalah ber Tuhan, org yg tidak ber Tuhan adalah melawan fitrah semulajadi seorang manusia.

Seminggu kmudian kwn aku mengajak makan di rumahnya, nada mcm ceria je. aku follow aje..smp ke rumah nya, kwn ku menyambut ku dgn muka yg ceria..
"K, ari ni aku masak special utk ko sempena pakwe aku dh kembali pd aku. hubungan kitorang dh baik smula."
"Ye ke.Alhamdulillah"..aku tumpang gembira.
msuk waktu Zohor mata ku melilau m'cari telekung solat.
"Mana telekung nya?aku nk smyg jap sbelum balik"aku melaung bertanya pd kwn ku yg sdang khusyuk mengadap tv."
"Ada.ko cari lah tepi2 katil tu."
oh, baru aku nmpak sehelai telekung putih bergulung tepi almari. mana sejadahnya? kmudian aku mengutip sejadah yg dijadikan tmpat lapik utk m'gosok baju.
aku relak je layan je..tp hati dah mula rs x senang r..
ms solat lak, baru je nk khusyuk bc doa, tetiba aku t'nampak Al-Qur'an yg aku hadiahkan ari tu diletak dgn 'eloknya' di bawah almari.
'wow, ni dah melampau. begini sekali dia layan Allah. ms susah ari tu je ke br nk solat br nk ngaji br nk ingat Allah?' bentak hatiku.rs sedih menyelubungi diri. menyesal aku tolong org mcm ni. biasa nya org mcm ni hati dh gelap. hanya Allah dpt buka pintu hatinya utk kembali bertaubat.

No comments: