Asma Allah

Thursday, June 17, 2010

Qana'ah&Syukur

Qana’ah

Rs m’cukupi dgn apa rezeki yg Allah bagi.hati tenang bila diuji,rasa redha dgn ujian.
Cth:
1) Rasulullah saw adalah bersifat paling zuhud di dunia. Nabi pernah ditawarkan oleh Allah swt utk m’jadikan Batha’ Makkah sbg.kawasan emas yg akan memudahkan dakwah Nabi saw,namun Nabi redha utk hidup sederhana.
Ya Allah, aku pilih utk kenyang sehari dan lapar sehari. Bila lapar aku pohon kpd Mu hati yg redha dan bila aku kenyang aku bersyukur memuji Mu.
2) Nabi tidur atas pelepah tamar yg hanya tinggalkan kesan di bahu sehingga sahabat rasa sedih. NABI menjawab ‘ Apa lah ertinya dunia ini bagiku. Perumpamaannya spt org bermusafir b’henti sebentar di bawah pokok , kemudian meninggalkannya.


Syukur

Kita puji orang panjang berjela, siap bgtau org lain kehebatan org ni.tp Allah mtk kita puji Dia dgn 1ungkapan simple je,iaitu ‘Alhamdulillah’, tp itupun kita susah nk ucap, malah berkira utk bgtau org lain sdangkan dari ujungkaki ke rambut smua milik ALLAH SWT.
Klu ALLAH bagi hidung ni ke atas?
Klu Allah bg bulu hidung panjang non stop?
Klu Allah bg bulu kening ni memanjang je?
Jadi, nikmat Tuhan yg manakah y kamu dustai?
DUNIA ini hanyalah sebelah kepak nyamuk. Jika kita risau,serahkanlah pd Allah.
Semua yg bergerak di bawah kuasa Allah..daun yg gugur di bawah pengetahuan Allah, pasir di lautan yg dibawa air di bawah kuasa ALLAH.
ALLAH berkuasa makhluk tiada kuasa.tak perlu sbb nak buat sesuatu.CASH ALLAH tunjuk pd kita .
Kita akan berhabis2an berbelanja utk pakaian, minyakwangi, make up dan pelbagai jika mendapat suratjemputan dari istana ..tp adakah kita dah bersiap utk terima jemputan ALLAH?


Cara tunjuk rasa syukur

1)ZIKR
Surah al-Fath:9: Klu benar cintakn Allah& Rasul,sebutlah nama Allah banyak2.berimanlah kpd ALLAH&RASUL, kuat kan agama Nya,membesarkanNya,bertasbih kpd Nya pd waktu pagi & petang.
3) Ucapkan lah Alhamdulillahsetiap masa. Jika accident, kt masih menyebut Alhamdulillah, nyawaku masih selamat.
4) Kita lebih kaya dari 75% penduduk bumi jika kita bangun pd pagi hari kt masih ada tmpat tinggal, pakaian, makanan & transport.
5) Banyakkan amalan sunat.
Nabi saw besabda, kekayaan itu bukanlah pd harta dunia tp kekayaan hati..


SHARING USRAH FROM ME-

No comments: